Anadolu Kanyon İhtisas Spor Kulübü Derneği (ACC)

……..Avurga Kanyonu ılısu şelalesi 1…….
Insan her türlü bilinmezligi kendine bilinir kılmak için yaratılmış en mükemmel canlıdır. Neolitik atalarımız Çatalhöyük ten binlerce kilometre uzağa gidip oralarda bulunan yakın ve uzak akrabalarimizla iletişime gectiler. Farklı tabiat ve farklı doğal koşullarına karşı kendilerini egittiler. Bir milyon yıllık insanlı dünyada var olma çabasında ki atalarımız bir çok yere ulaştı bir çok bilinmezi bilinir hale getirdi. Biz biliyoruz ki hala insanlığın el degmediği noktalar mutlak bu yaşam içinde kendini güzel insanlar için daima saklıyor. Afrikalilar yeni doğmuş ve isim almamış çocuklarına muntu diyorlar. Biz deki çocuk ya da bebek gibi birsey. Sonra o çocuk doğaya çıkıp aynı kizilderililer gibi kendini kanitlayincaya yada kendini dogada bir nesne veya canlı ile ozdeslesinceye kadar muntu kalmaya devam ediyor. ve bana göre hala bu modern toplum da muntular aramızda cogunlukla dolaşıp durmakta. Bu gidisle Onlar hep muntu kalacaklar.
Bir kaç yıl öncesinden uzaktan izlediğim şelalenin yanına bir boşluk bulup güçlükle de olsa 2 minubus doğa severle güzel bir etkinlik yapmıştık. Karamanogullarinin asi kalesi Mennan hepimizi buyulemişti. Toroslarin ardında bıraktığı yağışların Ermenek göksu kolu yoluyla Mut basenine oradan yeniden Akdeniz e ulaştirması ne muhteşem bir doğa olayıdır. Jeolojik zamanların bu Coğrafya ya etkilerini her yerde görebilirsiniz. Tarih te aynı Coğrafya gibi bu bölgenin asi insanlarına güzel surprizlerini esirgemese gerek. Bu kadar girişten sonra Avurga Kanyonu ve Kanyonu ortalayan ılısu şelalesi bir şekilde gecilmeliydi. Bir kaç ay boyunca epikriz raporlar haritalar faceden yazismalar vs vs. Kanyon ustalarim Erdal ve Celal abi ile kritikler. Ermenekli Erol abi eski mağara araştırma dernek başkanı ile 1970 li yıllarda bu bölgeye gelmisler ve alttan bakıp Temuçin Aygen hoca 70 m yukselti demiş. Bu anıları anlatırken Erol abi geçmiş bir tarihi daha dün yaşamış gibi aktardı. Bu Erol abinin doğayı nasıl onemsediginin açık bir ifadesiydi bana göre. Temuçin hoca ile 1998 de balatini mağarası geçişi etkinliği yapmıştım ilerleyen yaşına rağmen bilgileriyle dipdiri ve taze bir beyindi. Gerçekte yazan yükseklik 54 metreyse bize iki adet ip yeterli gelecekti. Yine de emniyet açısından ekip kalabalık olursa bol malzeme her zaman iyidir. Ne demiş Atalar fazla mal göz çıkarmaz. Su iklim yukseklik kamp kaçış çıkış noktaları gps ipler ve en önemlisi ekip evet ekip kimlerden oluşacaktı. Ekibi ustalar kuruyordu lojistik ekipte bizdendi o halde. Gün yaklaşıyor etkinliğe isim yazdıran 20 kişi. Maşallah ilk defa keşif mi olacak yoksa Kanyon şenliğimi yapacağız arkadaş. Ve ekip tamamlandı . Serkan Isparta mehmet manisa humerya gulsevin ve Baha istanbul ustalar Erdal ve Celal istanbul biz Necati ve ben Fedai Karaman lojistik mustafa cihan ve Erol Karaman ekip kurulmuştu. Kanyon bizi bekliyor. ….
11959996_10205724257560494_7279696699428200814_n
Avurga Kanyonu 2
Sabah sırayla mustafa cihan Erol ve Necati yi alıyorum. Dedeler istanbuldan geldiler. Baha abiyle selamlasiyoruz Gülsevim humerya mehmet serkan Günaydın herkese Ustalar Erdal ve Celal ile kucaklasiyoruz son eksikler konusuluyor çantalar açılmış tek tek yerlestiriliyor İpler fazlasıyla alınıyor son hazırlık Transporter e tüm çantalar yerlestiriliyor. En yakin corbaciya çekiyoruz . Hızlıca Kanyon bölgesine 3 saat yolumuz var. Kısa yoldan gidecekken tam tüh unutmuşum mazot almayi …Celal abi yeni uyanıyor.
Aklıma çocukluk günlerim geldi boş insaatlarda cesaret test ederdik inşaat yükseldikçe altta üstüne atladigimiz Kum tepesinide yuksektirdik sıcak günlerde sertlesen kumlarin üzerinden bir kaç kürek çekerek o alttaki nemli kumu ortaya çıkarırdik. Bu tozlu yolda nerden geldiyse aklıma. Ermenek yolunda Göksu yun yonttugu plato kenarında bir yamaç ta kısa bir sigara ve fotoğraf molası veriyoruz ani olumsuzlestiriyoruz. Biz ölümler için muhteşem derinlik kıvrım kıvrım akan göksu karşı yamaclara taa kayaların kenarına tutunmuş ağaçlar ne kadar da ilginç. Oysa tabiatın kuralları basit ateş yakar su akar ağaç büyür hepsi bu . Saatler giderek ilerliyor ve Ermenek yolundan karşıdan görülen Kanyonu inceliyor bir taraftanda yolumuza devam ediyoruz. Sonunda Ermenek e ulaştık ve mazotumuzu dipliyoruz. Doğruca baraj yolundan Avurga kanyonumuza yol 14 km kadar iniş ve stabilize. Ağaçlar güzel ve doğa harika. Mennan kalesini hani şu osmanliya direnen son Karamanoğlu beyligi kalesini selamlayip devasa pramit kayalarin altından rotamiza yaklaşıyoruz. Bir çok bilinmeyen gibi ekip giderek sabırsız. Haliyle saat 13.00 oldu bile. Ustalarla göz göze gelip biraz geciktik diyoruz ama bu bir keşif gerekirse artı 1. Hatta 2 günümüz var. Acele etmemek her anın tadını çıkarmak usta Erdal ve usta Celal abimlerden öğrendiğim en büyük elmas. Muhtar mustafa gümüş u arayip lojistik için son görüşmeyi yapıyoruz. Muhtarla HES in son bentinde buluşma kararı alıyoruz. Sıcak giderek artıyor ve koprudeyiz su akar ve milyon yıllık kanyonumuz ilk ziyaretçileri ile buluşur. Transporteri Erol mustafa ve cihana emanet ediyoruz. Muhtarimizda olay yerinde selamlasip kucaklasiyoruz. Muhtarimiz hayretler içinde bakıyor. Bu kadar derdiniz nedir sizin der gibi. Kıyafetler giyilip son ani fotoğrafı alıyoruz. Kanyon ve ekip hazır haydi kanyona 🙂 devamı var.

avurga1

Avurga Kanyonu 3
Erdal usta en başta Celal abi arkada bizde aralarda gevreyip gideceğiz. Body oluşumunu hızlıca tamamlıyor Erdal abi ile ben Necati Baha abi serkan mehmet gulsevim humerya ve Celal usta 3 body 9 kişi kanyona giriyoruz. Akreplerin yılanların sarı omerlerin su orumceklerinin yengeclerin karakulak dağ kecilerinin yurdu ilk defa insanoğlu ile karşılaşacak bir bilinmeyen bilinir hale gelecek. Binlerce yıldır burada Çağlayan sular ağır bir şekilde sabırla yonttu bu muhteşem mermerleri. Kanyon sulu kaba Saba bazen ince moloz cakillar ile bizi karşılıyor su biraz daha fazla olsaydı cantalarimizi yuzdurebiliriz diye dusunuyoruz. Ilk inisimize geldik akış istikametinde sağda ağaçlar arasında Erdal usta yol bulmak için çoktan kayboldu bu arada düzgün bir emniyet noktası bakın uyarisiyla çoktan kısa ipimizi sağdaki 30 cm çaplı kızıl çam ağacına aktardik. 8 metrelik bir şelale sular kayalarla sevişerek yere düşüyor inen arkasına dönüp inenlerin mutluluğunu paylaşıyor Celal gulsevim ve humerya nin şelale altı serinleme anını ekibin foto editörü Necati olumsuzlestiriyor. Binlerce yıldır buralara kimsenin gelmediğini düşünüp o anın tadını çıkartmak gibisi yok. Sulu dere yürüyüşüne benzer bir alanda 1 km kadar arayı açarak devam ediyoruz Erdal abi namideger yengeç önde göz temasımda arkamizda Baha abi bazen Necati daha arkası ni toplamak geçen zamanda enerjiyi tazelemek için kısa bir mola veriyor lider ve kuruyemiş su ve tenk tenk önemli limonlu olmalı bir kaç etkinlikte bunu test ettik en güzeli limonlu. Ekibin neşesi güzel. Baha abinin çanta koruması çuval çuval a biraz takılıp espiri malzemesini kısa molada çıkarıyoruz 🙂
Acelemiz yok saatlerimiz 15.00 bir buçuk saat geçti ara sıra altimetre ye bakıp selaleye geleceğimiz yüksekliği hesap ediyoruz çünkü Kanyon öncesi bu kritik liman hakkında Celal ve Erdal usta ile çok istişare ettik. Muhtemelen hava kararmadan selaleden inip şelale altında Kanyonu yarilayacagiz. Kamp i belki uygun olursa şelale ustundede yapabiliriz diye konuştuk ama bakalım ilerisi ne gosterecek. Zemin daralmaya ara sıra su havuzları cogalmaya başladı bitki örtüsü hala zengin bu şu durumu gösteriyor henüz şelale kısmına ulasamadik. IP atmadan inilecek bir setten sonr a 9 kişi daha yakın bir şekilde avurga kanyonunda ilerliyoruz. Erdal abi ile sık sık kritik ediyor bir taraftanda kanyonun tadını çıkarıyoruz. Su sıcaklığı giderek azalıyor Kanyon daralıyor ve zaman azalıyor son dinlenme noktasından sonra 1 buçuk saat geçti. Bu dönüşten sonra muhtemelen selaledeyiz. daracık bir acikliktan karsiyi gördük saatlerimiz 17.15 mustafa Erol ve cihani görebiliyoruz. Telsizle irtibat kurduk anlaşmayı sağladık. Avurga ismi yöre halkının buğday tanelerini kavurmasindan oluşmuş içine menengic konulan kavurga dan geliyor.

avurga2
Avurga Kanyonu ve Ilısu Şelalesi 4.yazi.

Bazen doğa size geçit vermek için tüm imkanlarını sunar. Şelale ye ulaşmak için büyük bir blogun düştüğü noktadayiz artık lojistik ekibi görebiliyor ve daha rahatiz. Aramızda 100 metrelik bir yükselti farkı ve geçilmesi gereken zorlu bir Parkur var. Kanyonun solunda sadece bir insanın geçebileceği kadar 7.8 metrelik bir patika oluşmuş. Dolan kumlar bu seviyeye kadar suyun yükseldiğini yada geldiğini gösteriyor. Sağ alttan gidersek büyük bir havuz ve altında bir sifon bizi bekliyor. Erdal abi ile o bölgeden vazgeçip solda ki patikayi buluyoruz. Patika nın bittiği yerde büyük bir blok akışa eğimli bir biçimde bir balkon oluşturmuş. Burada fazlaca cesaretli humerya yi hafifce uyariyorum hani basin doner tansiyonun duser ayagin kayar gereksiz emniyetsiz riske girmemek gerek diimi 🙂 ne zaman emniyetsiz biri ni bu halde gorsem hep ayni uyariyi yapacagim. Aşağısı 20. 30 metre gibi gözüküyor ve bu noktada sol duvara 2 Bolt. atıyoruz 15 er dakikadan yaklaşık 30 dakika Erdal ve Celal usta Necati ve ben mermerleri yontup sağlam bir istasyon atiyoruz istasyonda ip düzgün alınsın diye bir hms yi de birakiyoruz. Yeni alınmış ip açılıyor decatlondan alınmış Sigmund yeşil renk. Ben Erdal abi 60 metre diye biliyoruz ipi. Tam kazık düğümunden sonra inişe geçiyorum. Celal abi tüm inislerden sonra sistemi teke bindirip inecek sozlestik. Kuraldır sistemi hazırlayan ilk iner hani sisteme güvenmek önemli o açıdan yaptığın sistemden önce sen in ardındaki 8 kişiyi de düşünerek sıkıca sapasağlam anlaşılır basit bir sistem. Bir kaç faaliyet yapmış kişiler bir aradaysa birbirlerini bakislarindan bile anlayabiliyorlar. Yaklaşık 27.28 metrelik bir iniş hafif bir çatlaktan sonra negatif doğruca suya iniyorsun. Negatifin arkası ve inilecek yer 7 kişiyi rahatça alacak genişlikte. Erdal abi ardından Baha abi Necati ve sırayla tüm ekip oradayız. Küçük iki havuzdan sonra şelale inişi başlayacak. Bu arada iyice dinlenip selaleyi ekip olarak hızlıca inmeyi planliyoruz lakin burada epey süre kaybedecegiz. Bu arada ip elden ele atilirken suya dusuyor necati kritik hamle ile direk ipe atlayip ipin batmasini onledi .Şelale nin indiği noktada sol duvara 2 Bolt yine ortalama 30 dakika sürüyor. Ipi direk buradan atamadigimiz için biraz daha inmek zorundayız. IP ile 5.6 metrelik inisle orada 2 .3 kişinin durabilecegi bir balkon oluşmuş. Sistemi boltlardan perlonla bu noktaya kadar uzatıp buradan iniş yapacağız. Celal abi perlonlari uzatıyor. Perlondan emniyete girerek yanıma kadar geliyor. Manzara harika ama bir taraftan da hava karariyor. 60 metrelik ipi atiyoruz Şelale nin tabanına ulasmamis telsizler burada çok önemli . Lojistik ekibin önemi bir daha ortaya çıkıyor. Ipi toplayıp yeniden atıyoruz yine ulasmamis. baska cozum bulmaliyiz ipleri baglayip atalim ipten 8 li atc gecmez . celal abinin fikri daha guzel benim o sistemi anlamam icin epey zaman gecti . Yarim kazikla 7.8 metre indirip buradan inis yapmalarini saglayalim son inen sistemi sabitleyip insin. Tum bu varyosyanlarin arasinda sagda bir kum saati bulup sistemimizi dahada saglamlastiriyoruz. Erdal abi uyarıyor bir çanta bağlayıp ipi yeniden gönderelim ip yeşil olunca gorememistir lojistik ekip yada ip aşağılarda bir yerde takılmış olabilir. Erdal abi den hemen bir çanta alıp sarkitiyoruz ve nihai sonuç ip asagida. Telsizden tamamdır. Raporu alınca ustam Celal ile birbirimize sarılıp kutluyoruz. Kum saati ve boltlardan gelen perlonlara ipimizi sabitleyip inişe geçeceğiz. Son gelen ipi napsin derken Celal abi 9 kişiden daha mı değerli ip dedi ve ipi orada bırakacağız buda cozuldugune göre inişe geciyorum. Ayaklarimin altında tül gibi şelale suları ardima bakiyorum dikkatlice inip sıkıntısı z bir noktadan inmeliyiz. Sudan inersek ani bir inişe gelip negatifte sıkıntılar yasayabiliriz diyagonel hareketlerden kacinmaliyiz sağlam olmayan zemin iple kopabilir ve başımıza düşebilir veya ip kesilebilir işte bir sürü güvenlik işini düşünmek zorundasın. Oradan inerken en çok zumra ve Ayşe yi düşündüm yükseklik korku heyecan bana hep ailemi düşündürür. Bu harika bir duygu. Inisim 2 dakika kadar sürdü muhteşemdi. (Erdal abi çantaları indirmek için ipi çekti. Çantaları indirmek çok zaman alacak. Telsizden mandalliyorum çantaları atın. Ve uzun israrlardan sonra çantaları şelale den yuvarladi Erdal abi. Altta serkan tek tek çantaları getiriyor gulsevim Baha abi ve lojistik kenara çekiyoruz. ) Ardımdan Baha abi gulsevim serkan mehmet geldiler hava karardı humerya Erdal usta celal usta ve Necati karanlığa kaldılar.milyarlarca insanın en sanslilariyiz. Şelale nin altında mustafa hemen bir ateş yaktı inen herkes biraz ısındı. Tepe lambalarimizi tutarak karanlıkta inen ekibe destek olduk. Celal abi son indi ve ipin sonunu kesmesini söyledik ipin arda kalan 4.5 metresini kesip geldi. Tüm ekip ve en çok karanlıkta bekleyip son iniş yapanlar çok uşüdüler. Erdal abiden ilk kez usudugunu duyuyorum. Devam edecek:)

avurga3
Avurga Kanyonu Ilısu Şelalesi 5
Nerde ve ne zaman Okuduğum u bilmedigim 2 yazıdan alıntıyla başlıyorum. Isınde çok iyi olduğuna inanan yetersiz insanlar kendini ve yaptıklarını ovmekten aslında yapamayacağı islere talip olmaktan asla geri kalmazlar. Bu iş niteliksizligin haddini bilmezligidir. Bucahillik müthiş bir itici güçtür. Gerçekten bilge ve olgun insanlar fazla alcakgonullulukle kendilerini geriye çekerler. Kıymetlerinin bilinmesini beklerler. Beklerkende kırılır ve yorulurlar. Dünyanın sorunu akillilar hepkusku içindedirler aptallar kustahca kendilerinden emindirler. Buraya kadar anlattiklarimi mutlaka bir şeyler ile birlestirecegim. Gelelim 2. Hikayeye Afrikada araştırma yapan bir bilim insanı çocukları toplamış bir yarışma yapacağım kazanan meyve tabağıni alacak demiş. Çocuklar yarışmaya başlamışlar toplanıp hep birlikte finale varmislar. Bizim araştırmacı bayan sormuş neden yarismadiniz. Birisi açıklamış Ubuntu. Biz olursak ben oluruz. 2. Hikâyemiz de bu kadar. Eksisi artisiyla bir faaliyet daha bitti. Ustalarla tüm uğraş ve emeklerimizin karşılığını aldık. Gece kampimizi atıp yemeklerimizi yedik ben kendi adıma mutlu mesut uyudum. Sabah uyanıp kesilen ipin ucuna baktigimizda 70 metre yazıyordu. Bizim şelale 2 aşağı 3 yukarı eksiği var fazlası yok 70 metre. Tanidigim bu iki insan Erdal ve Celal ne öğrendiysem Kanyon adına hep onlardandir. 9 kişiyi bir araya toplamak çok zorlu ve milyonlarca kişinin yapmadığı bir işi yapmak. Gergin anlarda gevşek gevşek zamanlarda ciddiyet e davetle ekip güvenliği için çalışan bu duayen iki adama canı gönülden teşekkür ederim. Biliyorum ki ailemin izni olmadan Bu islere zaman ayiramam hepinizin ailesi de bizi merakla beklemislerdir. Kanyonu tamamlayan tüm ekibi destek ekibini muhtarimizi canı gönülden Kutlarım hepimiz iyiydik. Bir ilki yaptık ve bu dünyada orada başka bir ilk olmayacak. Her ne kadar sürçi lisan etmissek affola. Ben değil biz olursak ben olurum. ACC Kanyon elemanlarindan vatandaş  Fedai Erkocaoğlu

KML-LogoFullscreen-Logo
Avurga

harita yükleniyor - lütfen bekleyin...

Avurga 36.541098, 33.057046 İsim (name) : Avurga Şehir (city) : Karaman Derece FFME (Grade FFME) : V4 A4 III ** Derece ACA (Grade ACA) : 3 C2 R III ** En Uzun İniş (Longest rappel) : 70 m Rakım Farkı (Elevation Loss) : 243 m İniş Sayısı (Rappel Count) : 4 Kuş Uçuşu Mesafe (LOS Distance) : 1.9 km Arazi Mesafesi (Terrain Distance) : 2.2 km Süre (Duration) : 1 d Keşif Yılı, Ekibi (Exploration Year, Team) : 2015, ACC Giriş Boylam (Start Longitude) : 33.057046 Giriş Enlem (Start Latitude) : 36.541098 Giriş Yüksekliği (Start Elevation) : 793 m Çıkış Boylam (Finish Longitude) : 33.069718 Çıkış Enlem (Finish Latitude) : 36.554001 Çıkış Yüksekliği (Finish Elevation) : 550 m Rota (Wikiloc Path) Galeri 2017 Keşif Hikayesi (Exploration Story)